Coğrafya Dersine Nasıl Çalışılmalı ?



Evet bloğumuzda ki "Nasıl Çalışılır ?" serisinin ilk yazısını okumaktasınız.Girişi daha uzatmadan konuya giriş yapmak istiyorum.

Öncelikle şuna değinmek istiyorum: Coğrafya kolay bir ders değildir. Sadece coğrafya değil hiçbir ders kolay değildir.Her şeyden önce coğrafya, görsel temelli bir derstir. Yer şekillerinden yerel saatlere kadar bütün konularda kafanızdaki görsel şemaları kullanarak yapamayacağınız neredeyse hiç soru yok gibidir. ÇRH (Çiz, Renklendir, Hatırla) ile konuları çalışırken kendinize özgü şekiller çizip, kendi anlayacağınız şekilde renklendirdiğinizde konuların hatırlanma oranının çok yüksek olduğu bilimsel olarak ta kanıtlanmış bir gerçektir zaten.

Coğrafya dersi ayrıntı içeren ve bölümleri arasında konu bütünlüğü olan bir ders olduğu için dersin her boyutunda aktif bir dinleyici olmak gerekir. Asıl olan atlaslarda ve duvar haritalarında bulunabilen yer adlarını çeşitli istatistiki bilgileri ezberlemek değil, coğrafi olayların sebeplerini açıklamaya ve bu sebeplerden sonuçlar çıkarmaya yönelmektir. Tarih dersinde olduğu gibi çok detay var ve hepsini not etmeye çalışırsanız hem çok vakit kaybeder hem de kullanışlı olmaz bu durum coğrafya için de geçerlidir. Konunun tam olarak anlaşılması için konu anlatımlı kitaplarda uzun uzun detaylara yer verilir. Sınavda doğrudan karşınıza soru olarak gelmeyecektir fakat bilgilerin sebep sonuç ilişkilerinin kavranması için yazılmış kısımlardır. Atlamadan okuyun-çalışın fakat her zaman konunun çekirdeğine odaklanın. Kendinize ufak kartlar hazırlayarak çok önemli olan bilgileri o kartlara yazın, renkli postitlerle asın ve bir sonraki tekrarınızı hem çok hızlı hem de çok daha verimli yapın. Kısa yollar sözel derslerde hayat kurtarır.

Coğrafya dersinde genel soyut kavramlar az, somut kavramlar daha çoktur. Ders çalışırken günlük yaşamdan ve hayatın içinden örnekler seçmeliyiz. Bu öğrenmemizi kolaylaştıracaktır.

Dersi Parça Parça Bölmelisiniz

Sadece konuyu dinleyip ya da okuyup anlaşıldığına karar vermemiz doğru değildir. Konuyu anlamış olmamız için konu ile ilgili soruların doğru yapılıp yapılmadığına bakmak zorundayız. Dersi parça parça konu konu hazmetmelisiniz ve arada durup, test tekrar test metodunu uygulamalısınız.

Coğrafyanda (göller, dağlar, akarsular, ülkeler, şehirler, kanallar, boğazlar, vs) lerin ezberlemenin zor olduğunu söylenir. Zamanı verimli kullanmak ve kalıcılığı artırmak için önerdiğim yöntemlerden birisi de dilsiz haritadır. Beyaz ve içi boş bir haritadan bahsediyorum. (Hocam kim uğraşacak onunla” demeyin sakın. Kuru kuruya yazıp sürekli tekrar edip ezberlemeye çalışmak çok daha büyük bir uğraştır! Şiddetle denemenizi tavsiye ediyorum.

Şekil kullanın

Şimdi gözlerinizi kapatın bir rakam ya da bir cıva hayal edin, bir makara veyahut. Aşağı yukarı aynı şeyler canlanır gözünüzde ama dağ hayal edin desem ya da bir göl, iklim, mevsim... Hemen renkler canlanır kafanızda. Detaylar şekillenir renklenir kafanızda bir resim oluşur. İşte coğrafyanın gücü budur. Coğrafya görsel temelli oluşmuş bir ders yer şekillerinden yerel saatlere kadar bütün konularda kafanızdaki görsel şemaları kullanarak yapamayacağınız soru yok gibi. ÇRH (Çiz, Renklendir, Hatırla) ile konuları çalışırken kendinize özgü şekiller çizip kendi anlayacağınız şekilde renklendirdiğinizde konuların hatırlanma oranının çok yüksek olduğu bilimsel olarak kanıtlanmış bir gerçektir.


Kısayolunuzu kurun

Coğrafya ve tarihte konunun tam olarak anlaşılması için konu anlatımlarında uzun uzun detaylara yer verilir. Sınavda doğrudan karşınıza soru olarak gelmeyecek fakat bilgilerin anlaşılmasını sağlamak için yazılmış kısımları da çalışın. Fakat her zaman konunun çekirdeğine odaklanın. Coğrafya defteri nasıl olur sorusuna değinecek olursak; kendinize ufak kartlar hazırlayarak çok önemli olan bilgileri o kartlara yazın ve bir sonraki tekrarınızı hem çok hızlı hem de çok daha verimli yapın. Kısa yollar sözel derslerde hayat kurtarır.


Dilsiz haritalardan yararlanın

Coğrafyanın en göz korkutucu yanının (gölleri, dağları, akarsuları, ülkeleri, şehirleri, kanalları, boğazları) ezberlemek olduğunu söyler öğrencilerim. Özel derslerde zamandan kazanmak, kalıcılığı artırmak ve iyi bir coğrafya defteri nasıl olur sorusuna cevap bulmak için kullandığımız yöntemlerden birisi de dilsiz haritadır. Ne olduğunu bilmeyenler için bahsedecek olursak beyaz ve içi boş bir haritadan bahsediyoruz.

Hem Türkiye hem de Dünya dilsiz haritasını elinize alın çoğaltın ve kullanmaya başlayın. Öğrenmeye çalıştığınız konu her neyse aklınızda kalan yerleri harita üzerine yazın. Bunlar akarsu isimleri de olabilir, yetişen tarım ürünleri de olabilir ülke veya boğaz isimleri de olabilir. Her yeni tekrardan sonra silin ve tekrar yazın sonra tekrar silin ve tekrar yazın. Sonuçlara siz bile inanmayacaksınız farkında bile olmadan görsel ezber devreye girecek ve siz aslında tahmin edemeyeceğiniz çok şeyi bildiğinizi fark edeceksiniz. 



Yorumlar

En çok araştırılanlar